Subscribe Us

Header Ads

Kisah Inspirasi Pengusaha Tae Ka Noe

Siapa sini yang pernah makan Tao Kae Noi?

Kalau anda makan sepeket mesti rasa tak puas, mesti nak lagi kan :)

Tahu tak yang 'Founder'nya sekarang baru sahaja berumur 36 tahun dan beliau menghasilkan produk Tao Kae Noi ketika umur beliau 19 tahun dan seterusnya menjadi jutawan pada usia yang masih muda. Forbes menganggarkan kekayaannya berjumlah 600 juta dollar pada tahun 2018

Namanya Aitthipat Kulapongvanich a.k.a Ittipat merupakan seorang pengusaha Thailand yang terkenal dengan produknya Tao Kae Noi iaitu makanan ringan rumpai laut goreng yang kini popular dan dijual di sekitar negara-negara Asia Pasifik.

Pada usia 16 tahun, dia seperti budak sekolah biasa yang ketagih dengan 'online games' dan antara games yang selalu beliau main ialah 'Everquest'. Dia merupakan antara pemain yang pakar dalam game Everquest ini pada waktu itu. Oleh sebab itu, dia berjaya mendapatkan banyak 'barang rare' dan 'treasure' yang selalunya diperlukan untuk oleh pemain-pemain games ini dalam meng'upgrade' karakter.

Pemain permainan dari seluruh dunia, terutama dari Amerika Syarikat mula menghubunginya untuk membeli 'barang rare'dan 'treasure' yang jarang berlaku. Oleh kerana itu, dia memperoleh kira-kira USD10 ribu setiap bulan. Kalau di'convert'kan sekarang duit Malaysia sama dengan  RM42ribu sebulan.😎 Bayangkan ketika sekolah menengah sudah ada duit seperti gaji sebanyak itu setiap bulan.

Pada usia 17 tahun, dia kemudiaanya melanjutkan pelajarannya di University of Thailand Chamber of Commerce. Namun, pada tahun yang sama, perniagaan ibu bapanya menghadapi krisis kewangan dan akhirnya menyatakan muflis dan berhutang hingga 10 juta Dolar AS.

Kerana itu, dia memutuskan untuk berhenti sekolah dan menolong keluarganya. Dia menjual ID permainannya dan sejumlah besar wang dan mula memikirkan apa yang dapat dia lakukan dengan wang itu agar dapat menolong keluarganya.

Dia cuba menjual makanan dan kopi di depan kampusnya, melabur dan menjual pemain CD murah, semua rancangannya tidak berjaya. Dia kehilangan sejumlah besar wang dari wang yang dia dapat dari menjual ID permainan.

Suatu hari, dia menjelajah China Town di Bangkok, dia menyedari bahawa banyak orang suka berangan goreng gula. Pada masa itu, kastanye goreng gula hanya boleh sampai di Bandar China. Oleh itu, dia mempunyai idea perniagaan pertama, dengan menjual chestnut goreng gula di pusat membeli-belah utama. Dalam satu setengah tahun, dia membuka lebih dari 30 kedai chestnut di pasar raya besar TESCO dan Carrefour terbesar di Thailand. Dia berusia 18 tahun.

Walau bagaimanapun, Ketua Pegawai Eksekutif baru yang dilantik oleh TESCO Lotus (di mana terdapat lebih dari 25 cawangannya) tidak membenarkannya menjual chestnut di TESCO Lotus kerana asapnya membawa bau ke atas pusat membeli-belah dan merosakkan siling kedai. Oleh itu, dia memutuskan untuk memasak berangan di luar pusat membeli-belah dan kemudian dihantar ke kedai.

Penjualan buah berangan turun jauh sebanyak 50 peratus. Untuk menebus penjualan, dia kemudian mencoba menjual makanan lain seperti buah-buahan kering dan rumpai laut goreng. Setelah beberapa bulan, dia melihat rumpai laut goreng mengambil alih penjualan buah berangan dan menjadi produk terlaris. Inilah permulaan kerajaan rumpai lautnya pada usia 19 tahun.

Dia menubuhkan sekumpulan kecil orang yang bekerja di dapur di rumahnya untuk menghasilkan lebih banyak rumpai laut goreng. Untuk dapat mengembangkan rumpai laut gorengnya, dia memutuskan untuk memindahkan produknya ke 7-Eleven. Pada mulanya, pihak pengurusan 7-Eleven menolak permintaannya kerana pembungkusan produk rumpai lautnya terlalu jelek (beg plastik dengan pelekat).

Dia menghabiskan masa berbulan-bulan untuk mengubah suai reka bentuk pembungkusan dan akhirnya pengurusan 7-Eleven berpuas hati dengannya dan meminta untuk mengunjungi kilangnya untuk memastikan kualiti makanan dan memastikan rumpai lautnya dapat dibekalkan di 3000 gerai di seluruh Thailand. Dengan hanya enam pekerja di dapurnya, tidak mungkin dia dapat mengarkibkannya. Dia memutuskan untuk menjual perniagaan kastanye untuk membiayai untuk meningkatkan barisan pengeluaran dan menggaji lebih banyak pekerja.

Tidak lama selepas lawatan kilang, pesanan pertama 7-Eleven adalah 72,000 bungkus rumpai laut goreng dalam 45 hari. Dari situ, perniagaan rumpai laut gorengnya berkembang pesat. 2 tahun kemudian rumpai laut gorengnya dieksport ke Singapura dan Hong Kong.

Pada usia 26 tahun, produk ini boleh didapati di 19 negara termasuk AS, UK, Kanada dan Australia. Dia menjadi jutawan buatan sendiri termuda Thailand dengan nilai bersih THB 1 bilion ($ 33 ​​juta)



Catat Ulasan

0 Ulasan