Subscribe Us

Header Ads

Kisah Pejuang Keamanan Mahatma Gandhi

   


Image by PublicDomainPictures from Pixabay 

Sekiranya kehebatan diukur dengan kad laporan atau kad prestasi sekolah, maka Mahatma Gandhi atau nama sebenarnya Mohandas Karamchand Gandhi tidak akan pernah lebih dari sekadar "biasa-biasa saja", istilah yang digunakannya untuk menggambarkan catatan akademiknya. Ketika Gandhi salah eja perkataan "kettle" atau dalam bahasa melayu cerek, gurunya memanggilnya bodoh kerana dia adalah satu-satunya pelajar yang tidak dapat mengeja perkataan itu. Sepanjang karier sekolahnya, Gandhi tidak pernah mendapat keputusan peperiksaan dengan markah yang tinggi, malah semua markah peperiksaannya berada di bawah purata. Ketika tiba masanya untuk pergi ke kolej, dia hampir tidak lulus ujian matrikulasi untuk ke Samaldas College di Bhavnagar, Gujarat.

    Kehebatan walaubagaimanapun, tidak dapat diukur dengan sesuatu yang biasa seperti ujian ejaan atau kad laporan. Terdapat lebih banyak kehidupan daripada sekadar memperoleh nilai yang baik di sekolah. Setelah lulus dari sekolah undang-undang, Gandhi mula memperjuangkan hak sivil di Afrika Selatan sebelum kembali ke tanah kelahirannya di India. Di sana, dia berjuang untuk membebaskan India dari penguasaan Inggeris - bukan dengan kepala tangannya tetapi dengan ketidaktaatan sivil.

    Pada mulanya, mereka yang berkuasa menolak usaha Gandhi. Winston Churchill pernah berkata "Menyedihkan...melihat Mr. Gandhi, seorang peguambela daripada Kuil Tengah (Middle Temple) yang menghasut, sekarang tampil sebagai seorang fakir yang biasa dari Timur, menaiki tangga Istana Viceregal dengan badan setengah telanjang."

"Ada banyak sebab yang saya bersedia untuk mati tetapi tidak ada sebab yang saya bersedia untuk membunuh." - Mahatma Gandhi

Namun, para penentangnya mengetahui bahawa Gandhi tidak perlu menggunakan kekerasan; dia mempunyai keberanian dan semangat yang tidak dapat dihancurkan. Walaupun dia dipenjarakan berkali-kali selama hidupnya, dia enggan menyerah. Sekarang itulah semangat sejati. Usaha Gandhi akhirnya membantu membawa kemerdekaan kepada negara India. Perkara ini memberikan inspirasi bagi rakyat di koloni-koloni lainnya agar berjuang mendapatkan kemerdekaannya.

Rakyat dari agama dan suku yang berbeza yang hidup di India kala itu yakin bahawa India perlu dipecah menjadi beberapa negara agar kelompok yang berbeza ini dapat mempunyai negara mereka sendiri. Ramai yang ingin melihat penganut agama Hindu dan Islam berpisah dan mempunyai negara sendiri. Walaupun, Gandhi adalah seorang Hindu, beliau menyukai falsafah dari agama-agama lain termasuk Islam dan Kristian. Beliau percaya bahawa manusia tak kira agama harus mempunyai hak yang sama dan hidup bersama secara damai di dalam satu negara.

Pada 1947, India mencapai kemerdekaan dan berpisah menjadi dua negara, India dan Pakistan. Hal ini tidak disetujui Gandhi.

Prinsip Gandhi iaitu 'Satyagraha', sering diterjemahkan sebagai "jalan yang benar" atau "jalan menuju kebenaran", telah menjadi sumber inspirasi berbagai generasi aktivis-aktivis demokrasi dan anti-rasisme seperti Martin Luther King, Jr. dan Nelson Mandela. Gandhi sering mengatakan nilai-nilai ajarannya sangat sederhana, yang berdasarkan kepercayaan Hindu tradisional iaitu Kebenaran (Satya), dan Bukan-Kekerasan (Ahimsa).

    Pelajar yang biasa-biasa saja ini akan diberi label dengan istilah lain iaitu Mahatma, yang bermaksud "jiwa yang hebat." Sepanjang hidupnya, Gandhi menggunakan cara tanpa kekerasan untuk menolong mereka yang ditindas. Walaupun Gandhi dicalonkan untuk Hadiah Nobel Keamanan pada tahun 1937, 1938, 1939 dan 1947, tetapi dia tidak pernah diberikan penghargaan untuk anugerah itu. Pada tahun 1948, Gandhi sekali lagi dicalonkan untuk Nobel Keamanan bagi kali kelima. Namun, dia dibunuh dua hari sebelum pencalonan ditutup. Jawatankuasa Nobel mempertimbangkan untuk memberikannya hadiah selepas kematian pada tahun itu, tetapi hadiah itu selalu diberikan kepada orang yang masih hidup. 

    Sebaliknya, jawatankuasa itu memutuskan untuk tidak memberikan penghargaan pada tahun 1948, kerana "tidak ada calon hidup yang sesuai." Secara tersiratnya, penghargaan itu dimaksudkan untuk diberikan kepada Mahatma Gandhi.

Catat Ulasan

0 Ulasan